keskiviikko 13. heinäkuuta 2016

Minun päiväni Sallassa; Domino

Moikka! 
Mä olin eilen niin väsynyt, etten jaksanut mamin kans naputella teille kuulumisia. 
Mehän siis pakattiin maanantaina autoon melkein kaikki. Kerron kyllä vielä -mikä- tosi tärkeä unohtui. 

 Tuosta sydämestä me suunnilleen lähdettiin. 
Ja nyt me ollaan täällä ylhäällä sydämessä. Tämä on Sallatunturi. Ei niinkuin näytä juuri miltään tuossa kartalla, mutta ihan koko päivän könnättiin autossa ja katteltiin maisemia. 
Ja arvaa mitä! Täällä on lämmin. Siis LÄM-MIN! Ja se tavara, joka unohtui, on mun viilennin. Mami ei ymmärtänyt, että täällä olis niin lämin, kun meillä kotona on ollu villasukat noilla muksuilla jaloissa; on muuten kiva vielä vähän niitä näykkiä, vaikka sen homman oon jo lähes kokonaan jättäny nuoremmille. Mami ja isäntä surkuttelee, kun mä en ollu kuin kuukauden päivät pentu. Mä olisin kuulemma saanut olla vähän kauemmin sellanen riiviö, vaikka silloin ne kyllä kyseli, että koska se riiviö-homma loppuu. Nyt niitten on mun alituista hepulia ja näykkimistä ikävä :)
Me ollaan täällä muksujen kanssa tehty vähän semmosia apuhommia. Mami on tyytyväinen, kun täällä ollaan hyvin kierrätystietoisia. Olaan sitten kierrätetty oikein huolella. 
Mä oon valmis viemään vaikka jokaisen kaman erikseen. Täällä kun ei ole aitausta, niin vähän tökkii tuo sisälläolo. Varsinkin, kun se viilennin jäi kotiin. Mökissä on ollu jopa 24 lämmintä: arvaa vaan, onko kivaa!  
 Mami sanoo, että täällä ei oikein saa Lapin fiilistä, kun kaikkialla on niin rehevää. Puuttuu kuulemma jotkut kitukasvuiset. 
Mä en oikein tiedä sellasesta. Oon tää ekaa kertaa ja tää on ihan kivaa. 
Mutta sitä ette kyllä arvaa, kenet mä tää Sallassa eilen tapasin!
Näyttääkö tutulta?
Se on vähän niinkuin mä! Meillä on samat geenit :)
Arvakkaa oliko ylläri, kun mami sometti ja löysi täältä kesälomalta Tuhtin!
Tuhti ja mä ollaan niinku sisarukset; Tuhti on melkein kaks- ja mä puolivuotta.
Se on ollu siä samas pentulas, jossa mä sain herkkumaitoa. Hurjaa!
Tuhtin mielestä mä olin kakara, eikä se oikein lämmenny muhun. No, Jeti ja Veijoki oli vähän sitä mieltä.  Noitten jätkien ajatuksia ei oikein voi aina selittää. Mami sanoo, että se on sellanen tutkimaton tanner, joka on toisinaan paras jättää omaan oloonsa. 
Tuhtilla oli aiva sikamakee piha, jossa mä sain hepuloida ihan vapaana! Ja sen mami ja isäntä oli hyviä rapsuttajia! Olipa kiva juttu! 
Isäntä päätti sitten, että meidän täytyy päästä ylös. Kun tullaan lakeudelta, niin sitä kiinnostaa noi korkeudet. Mullehan se ei siis ollu temppu eikä mikää. 
Mä olin meidän perheen eka Sallatunturin huipulla. Ja olin muuten myös eka takasin alhaalla! 
isäntä ja poitsu fillaroi ja mami yritti läähättää mun perässä; ei pysyny yhtää! :)
Toi oli niin hienoa! Ton jälkeen mulle maistui makkara, jonka tällä kertaa sain ihan ilman ruikutusta. 

Tuon kiipemisen ja makkaran jälkeen mä nukuin melkein 12 tuntia. Olin niin naatti! 
Tänään me hypätään taas autoon. En ihan tiedä, minne mennään, mutta kivaa varmaan tulee oleen! 



2 kommenttia:

  1. Ihanat pohjoisen seikkailut teillä koko poppoolla! Dominon silmin varmaan vielä jännempää ku muiden. Meillä oltiin sitä mieltä, että "Domino söi valmaan noi kaikki makkalat"!:D Hauskaa reissun jatkoa! <3 Jenni

    VastaaPoista
  2. :) Domino varmaa olis syönytkin, jos olis saanut!
    Mukavaa täällä on kyllä ollut.

    VastaaPoista

Kiva kommentti piristää päivää!